De jaren 70 waren een geweldige periode voor het rockgenre, omdat er verschillende subgenres ontstonden, waarvan sommige een grote impact kregen in de toekomstige muziekcultuur. Er ontstonden verschillende variaties van rock, waaronder punk, jazz, southern en countryrock, waarbij energieke optredens de norm waren in dit tijdperk. Dit zijn onze beste rocknummers uit de jaren 70, rekening houdend met blijvende populariteit en positieve kritiek.
1 - Stairway to Heaven,
Led Zeppelin IV
2 - Bohemian Rhapsody, A night in the Opera
3 - Sweet home Alabama, Second Helping
4 - Another Brick In The Wall, Pt 2, The Wall
6 - Knockin’ on Heaven’s Door, Bob Dylan
Stairway to Heaven,
Led Zeppelin IV
Stairway to Heaven werd gecomponeerd in 1971 terwijl de leden van Led Zeppelin in Headley Grandge verbleven om muziek te componeren terwijl ze samenwoonden. Het was een goed doordachte compositie waarin het idee was om een muziekstuk te hebben waarbij het zich zou blijven ontvouwen in meer lagen en zich voortdurend zou openen.
De band creëerde de muziek vóór de songteksten, en dit was een uitdaging vanwege de complexiteit van muziek en veranderingen daarin. Jimmy herinnert zich dat Robert tegen de muur leunde en aan het schrijven was: 'Toen de jongens het nummer van het begin tot het einde begonnen te spelen, kwam Robert en begon mee te doen, en 90% van de songtekst was al klaar' . Dit stuk was een substantiële mijlpaal voor Led Zeppelin
Bohemian Rhapsody, A night in the Opera
Het meesterwerk werd voltooid en opgenomen in 1975 en Freddie Mercury begon in 1960 met het componeren van delen van Bohemian Rhapsody. Het duurde drie weken om op te nemen, met Brian, Freddie en Roger die tot 10 uur per dag zang zongen, en het grote koraal, de groep legde 160 tracks met vocale overdubs op elkaar. Mercury vertelde zijn bandleden dat hij dacht dat hij genoeg materiaal had voor ongeveer drie nummers, maar erover nadacht om alle teksten samen te voegen tot één lang extravaganza.
Toen zijn vrienden aan Freddie vroegen waar de tekst over ging, antwoordde hij niets, behalve 'het gaat over relaties'. Scaramouche was een bizar personage in 16e-eeuwse commedia dell'arte-shows; "Bismillah", afkomstig uit de koran, betekent "in de naam van Allah"; Beëlzebub is een archaïsche naam voor de duivel.
Sweet home Alabama, Second Helping
Uitgebracht in 1974, werd het nummer een enorme hit. Een deel van de tekst is geschreven als reactie op het nummer "Southern Man" van Neil Young uit 1970, maar ze waren meer een boodschap om te laten zien hoe het echte Alabama was. De vermelding van de gouverneur George Wallace was polemisch vanwege de dubbele betekenis en de dubbelzinnigheid van de teksten. Sommige mensen dachten dat de groep segregatie steunde, anderen geloven het tegenovergestelde.
Volgens Ed King kostte het schrijven van het nummer slechts een half uur en was de creatie van de solo's anders. Na de dag dat ze Sweet Home Alabama schreven, had Ed King een droom waarin hij alle solo's speelde. Toen hij wakker werd, pakte hij zijn gitaar en speelde erop. De volgende dag speelde de gitarist de solo's en die passen perfect in de nummers! Het enige was dat ze in een andere sleutel zaten. De jongens in de band wilden die behouden, dus speelde Ed ze in de juiste toonsoort en zonder fouten.
Another Brick In The Wall, Pt 2, The Wall
Another Brick in the Wall Part 2, uitgebracht in 1979, is een protestlied dat kritiek uit op het onderwijssysteem en werd een enorme hit. Na een groot concert In the Flesh Tour in 1977 vond Roger Waters dat Pink Floyd een andere richting moest inslaan, persoonlijker en waar het publiek naar de muziek zou luisteren in plaats van erover te schreeuwen.
De hoofdpersoon van het album, Pink, vertegenwoordigt het alter ego van Roger Water, de bassist en tekstschrijver. Dit stuk is een beeld van wat er met de studenten gebeurde in de jaren 50, hoe de leraren hen mishandelden en vernederden in het bijzijn van andere studenten. Het gaat over de strijd met autoritaire figuren.
De muur is een illustratie van Waters mentale isolatie en de stenen vertegenwoordigen bronnen van trauma, en hij probeert ze te negeren omdat het levenloze objecten zijn. Roger was voor onderwijs,
De zin 'We don’t need no education' - ‘We hebben geen onderwijs nodig’ is geconstrueerd met een dubbele ontkenning (‘don’t’ en ‘no’), wat een bevestigende boodschap wordt ‘We need education’ - 'We hebben onderwijs nodig', een ander soort onderwijs.
Knockin’ on Heaven’s Door, Bob Dylan
In februari 1973 werd het nummer opgenomen voor de film
Pat Garret en Billy The Kid. Het nummer is zo'n klassieker dat het op tal van soundtracks van films te zien is geweest, en het is ook gecoverd door minstens 150 opmerkelijke artiesten zoals onder andere Eric Clapton, Guns N' Roses en Randy Crawford.
Toen Rud Wurlitzer Bob Dylan vroeg om wat tracks voor de film te maken, op zijn weg terug naar Durango vanuit Mexico-stad, zei hij dat hij iets wilde schrijven voor de sterfscène van Slim Pickens die de volgende dag zou worden opgenomen. Hij schreef een paar zinnen in het vliegtuig, en daar was het, ‘Knockin’ on Heaven’s Door’.